Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Restauratie, plaat- en laswerk (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=106)
-   -   Plaat delen inlassen, hoe en wat?? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=9751)

vwmk2driver 09-05-2005 22:25

ohjah coen ik heb nu een loods in heerhugowaard mocht je er belang beij hebben om ook een gedeelte te huren.
dan ben je welkom heb nog voor 3 mensen plek.
werk bank las apparaat compressor is aanwezige enzo

sjampoo 09-05-2005 23:23

lijkt me erg op klokkerholm plaatwerk te lijken :) (mooie voetballersvolzin)

euro-carparts zeker?

Coen 10-05-2005 09:51

Frank idd Coen is de naam, verrassend heh :P.. (bas is me broertje)

En de plaatdelen die heb we bij de auto gekregen. Denk idd zelf ook dat het euro-carparts is. Ik heb zelf op me werk ook wel z'on vinger zaagje. Maar denk dat ik er dan zelf ook maar 1 aanschaf. Komt vast nog wel meer van pas.

En over dat huren in hhw. Ik heb nu nog genoeg ruimte bij ons thuis, maar als er nou nog iets op m'n pad komt, hou ik jou in m'n achterhoofd. Kom daar binnenkort wel ff een x kijken. Zou je me prijs, ruimte etc. kunnen pm-en

vwmk2driver 10-05-2005 11:42

heb je een pm gestuurd.

ik hoor het wel

Bussie komt zo 10-05-2005 15:25

http://www.cemont.com/amministrazione/scheda_prodotto_en.php?idp=308&idcc=21&from=lista

er zit bij een setje lashandschoenen, een lashelm een reduceerventiel en een rol lasdraad van 5kg.

dus stekker erin(230V) en lassen maar.(maar wel eerst even gas regelen)

wat kost dat dan, nou 400 euro.

bij intresse even een PB sturen

VW-Golf-Power 10-05-2005 18:25

Hee Coen,
Ziet er leuk uit je projectje ;). Of wie zijn project is het ook alweer.....
Succes nog :tongue:

:D :D


Tot morgen!

vwmk2driver 10-05-2005 20:49

he bussie komt zo.

teneerste heb de as voor de t2b bus opgehaald met jou adjuster nog bedankt alvast.

en het las apparaat ja ik denk dat niemand er 1 nodig heeft maar dus meer moet weten hoe precies te werk gaan.
dus metode van lassen enzo

Coen 11-05-2005 09:56

Wilco, maak van dat Golf 1 in op bouw, maar wat anders, want het is nu nog alleen maar spul wat er van afkomt ;).. Opbouw zal nog wel ff duren.

Frank, ik heb dus nog wel een lasaparaat nodig. dus ben nog wel opzoek. Maar idd, ben ook overal informatie aan het verzamelen over het lassen zelf.

Bussie komt zo: ik heb je ge-pmt

En is het echt nodig om te werk te gaan met een vingerzaagje of is het ook mogelijk met ander gereedschap, hoe doen de mensen met de busjes golfjes enz.. die deze aan het opknappen zijn het. Allemaal met een vingerzaagje?

Elke informatie is welkom. :)

Bussie komt zo 11-05-2005 10:58

Coen.

Een vingerzaagje kan makelijk zijn als het gaat om ronde vormen zagen, ik heb hem zelf ook maar gebruik hem niet zo heel veel.
Ik slijp meestal recht. ander hou je zoveel ijzer over uit een nieuwe plaatijzer.
Ik heb zelf een slijptol met een 1mm doorslijpschijf en wat ik veel gebruik is mijn haakse luchtslijptol hier heb ik dan een 75mm doorsnee 1mm doorslijpschijfje op daar kan je heel secuur mee slijpen en makelijk in de hoeken komen.

@vwmk2driver. veel plezier met je vooras. ik vind het een super systeem.

vwmk2driver 11-05-2005 11:35

bussie komt zo.

ja we hebben de as nu gespoten en alles weer in het vet. hij gaat er vanavond onder.
daar na nog even lekker inde tectyl, en dan lekker verlagen. haha

en het vinger zaagje gebruik ik toch wel vaak.
voor bijvoorbeeld uitlaat pijpen door te zagen onder een auto enzo.

en gaatje te zagen ik hout voor kabels van de radio enzo ideaal

Rallyegolf20vt 12-05-2005 15:07

Vingerzaag is ideaal voor dit soort werk .
Met doorslijpschijfje breng je weer veel warmte in het materiaal en heb je altijd hele scherpe bramen . Als je een ronding wilt slijpen wordt de lasnaad meestal veel te breed . Je wilt deze het liefst toch ongeveer 1 mm hebben .
Daar komt nog bij dat de vonken bij het slijpen veel schade kunnen veroorzaken , zoals
pikjes in de ramen en lak , bekledingbrand , tectielbrand , etc .
Kijk dus goed uit als je toch een stukje moet slijpen . Dek de rest van de auto dan goed af .
Een nare bijkomstigheid met een slijpschijf in dun plaatmateriaal is dat de schijf zomaar op is . Dit komt doordat de plaat begint te trillen . De slijptol wil dan nog wel eens gaan happen waardoor je werkstuk nog wel eens vervormt of stuk slaat .
Ik heb ook wel eens een decoupeerzaag met metaalzaagjes gebruikt .
Is geen aanrader maar met een beetje creativiteit lukt het meestal wel .
Zorg dan dat je de zaag goed stevig tegen het plaatwerk houd anders kost het veel zaagjes .

Rallyegolf20vt 12-05-2005 15:30

Wanneer je je wielkuip rand er in hebt gehecht (is een klein lasje) zorg je dan dat je boven in het midden van de wielkuiprand begint en dan om de beurt links en dan weer rechts een hechtje tegen de bestaande hechtjes aan last . Van boven naar beneden .
Zorg dat je de plaat ondertussen voldoende laat afkoelen .Las niet hele stukken in een keer want dit wordt dan veel te warm en trekt je lasnaad dicht . Als dit toch gebeurd trek de zaag er dan nog maar eens door want anders is de kans groot dat je aan elkaar
gelaste delen omhoog komen of naar binnen trekken .
Moet je dat eerst weer corrigeren voor dat je verder last anders wil het bijna niet meer als het afgelast is .

vwmk2driver 12-05-2005 21:22

Quote:
Originally Posted by rallyegolf20vt
Wanneer je je wielkuip rand er in hebt gehecht (is een klein lasje) zorg je dan dat je boven in het midden van de wielkuiprand begint en dan om de beurt links en dan weer rechts een hechtje tegen de bestaande hechtjes aan last . Van boven naar beneden .
Zorg dat je de plaat ondertussen voldoende laat afkoelen .Las niet hele stukken in een keer want dit wordt dan veel te warm en trekt je lasnaad dicht . Als dit toch gebeurd trek de zaag er dan nog maar eens door want anders is de kans groot dat je aan elkaar
gelaste delen omhoog komen of naar binnen trekken .
Moet je dat eerst weer corrigeren voor dat je verder last anders wil het bijna niet meer als het afgelast is .


kan je niet zeggen dat je dan boven op 1 hectje geeft dan zon 10cm verder een hechtje en dan weer 10 cm verder tot zo onder aan de rand dan wat jij zegt telkens verder weg hechten?

ant als hij op diversen plekken al vast zit lijkt het mij dat hij niet al te veel kan gaan verbuigen tenzij het matriaal te heet word...

Rallyegolf20vt 13-05-2005 00:08

Als de rand rondom gehecht zit kan hij inderdaad bijna niet meer vervormen .
Maar als je daarna geen goede volgorde aanhoud kan het plaatwerk tussen de hechten nog vervormen .
De las zal dan golven en dit is weer moeilijk uit te deuken zijn omdat de las sterker is dan het plaat materiaal .
Trek en krimp kan je werkstuk behoorlijk vervormen . Dus ook je wielkuiprand of zijpaneel in gehechte toestand .

vwmk2driver 13-05-2005 11:57

hee.
dus eigenlijk kan ik beter jou meto aan houden dus boven aan beginnen.
en telkens naar beneden hechten. maar dan voor dat ik begin bijvoorbeeld aa de onderkant het plaat werk even vast zet met een tangetje ofzo. dat het wel goed blijft zitten. maar dat als er spanning in het matriaal komt dit wel weg kan trekken.

Rallyegolf20vt 13-05-2005 17:56

Ja dat is een goeie manier .

vwmk2driver 13-05-2005 19:44

Quote:
Originally Posted by rallyegolf20vt
Ja dat is een goeie manier .


dan houd ik die manier een beetje in mijn achte hoofd. en als je nu een klein deel moet vervangen?
dus bijvoorbeeld alleen het deel wat normaal achter dat kleine zwarte kapje zit dan kan ik hem beter op de hoeken wel vast hechten denk?

Rallyegolf20vt 14-05-2005 19:23

Bij kleine delen kan dat wel .
Zorg er alleen wel voor dat je de hoeken rond houd .
Dus liever geen rechte hoeken zagen , maar met een radius .
Dit ook weer ivm trek en krimp .
De lassen kun je het beste afslijpen met een lamellen schuurschijf korrel 80 .
Met een groffere korrel slijp je zomaar door de plaat en met een fijnere moet je er weer om denken dat je het plaatwerk niet te warm maakt .
Voor slijpwerk in randjes en hoekjes kun je b.v. een powervijl gebruiken .

vwmk2driver 25-05-2005 06:58

oke bedankt ik ga volgende week denk ik is beginnenmet het handeltje

Rallye-VR6t 02-06-2005 06:39

Quote:
Originally Posted by vwmk2driver
oke bedankt ik ga volgende week denk ik is beginnenmet het handeltje



Makkelijk he iemand met bijna 20 jaar schade ervaring. :p


All times are GMT +1. The time now is 10:29.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.