Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Wielen en banden (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=32)
-   -   voor de wielen kenners ..... (alles wat je zou willen weten over ET-waarde) (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=5709)

Marcski 20-02-2005 15:10

Quote:
Originally Posted by domenico g60
zover ik weet mag je die middellijn niet verschuiven die heeft naar mijn weten altijd een vast punt.
vanaf het hart (naaf) tot achter zijde velg (binnenste rand) blijft de afstand altijd hetzelfde en dat bepaald je ET waarde naar mijn weten anders heb ik toch echt iets verkeerds geleerd op school ;)

gr domenico


dan heb jij dat verkeerd geleerd ;) weet niet welke school dat was :(
kijk nog maar eens naar het plaatje, wat daar staat is correct

Beetlefreak 20-02-2005 15:13

Quote:
Originally Posted by Marcski
dan heb jij dat verkeerd geleerd ;) weet niet welke school dat was :(
kijk nog maar eens naar het plaatje, wat daar staat is correct

Weet wel dat er nog zo'n soort ploatie in omloop is waar iets anders opstaat, weet em alleen ff neit te vinden.
Hoeft ook niet, want deze is idd correct :)

domenico g60 20-02-2005 15:14

ja maar zoals ik al zei die lijn heeft zover ik weet een vast punt ;)

Marcski 20-02-2005 15:18

nee...
het absolute midden tussen de 2 velgranden verschuift, als je 1 kant breder maakt.
De montageflens is een vast gegeven, maar je ET-waarde is een verschil tussen die 2.
Lees de heel thread nog maar es een keertje goed door!

Beetlefreak 20-02-2005 15:19

Quote:
Originally Posted by domenico g60
ja maar zoals ik al zei die lijn heeft zover ik weet een vast punt ;)

2x de helft zei ik toch :p :)

domenico g60 20-02-2005 15:20

hoe wou je die waarde noemen dan van hart velg(naaf) tot achterste rand dan ?

Marcski 20-02-2005 16:11

die heeft geen naam, aangezien deze waarde berekend kan worden aan de hand van de breedte (J-maat) en de ET

domenico g60 20-02-2005 17:24

ik heb ff navraag gedaan maar et waarde blijft echt vast tenzij je de achterste rand verbreed maar de voorste rand maakt geen drol uit daar verander je alleen je J maat mee.
het hart blijft in dezelfde positie zitten tenaanzien van wat ik al eerder beschreef binnenzijde van de velg (rand)

Waldorf 20-02-2005 17:46

Quote:
Originally Posted by domenico g60
ik heb ff navraag gedaan maar et waarde blijft echt vast tenzij je de achterste rand verbreed maar de voorste rand maakt geen drol uit daar verander je alleen je J maat mee.
het hart blijft in dezelfde positie zitten tenaanzien van wat ik al eerder beschreef binnenzijde van de velg (rand)


Geef even je bron door, want die heeft het toch echt verkeerd. Ik denk dat jij iets anders bedoelt dan dat wij begrijpen.
Zie me niet verkeerd, maar stel je nou voor dat je de velg aan de binnenkant 1 cm verbreedt, en 2 cm aan de buitenzijde. ALs je ET waarde 43 was wordt ze nu 33. De hartlijn is een cm naar buiten geschoven. Dus dat is geen vast gegeven.

Marco 20-02-2005 21:27

Volgens mij moet je toch echt even beter naar het plaatje kijken....???

Dennis@polo86c.nl 22-02-2005 10:24

Quote:
Originally Posted by Waldorf
Geef even je bron door, want die heeft het toch echt verkeerd. Ik denk dat jij iets anders bedoelt dan dat wij begrijpen.
Zie me niet verkeerd, maar stel je nou voor dat je de velg aan de binnenkant 1 cm verbreedt, en 2 cm aan de buitenzijde. ALs je ET waarde 43 was wordt ze nu 33. De hartlijn is een cm naar buiten geschoven. Dus dat is geen vast gegeven.


Eigenwijs als ik ben wil ik dit graag in twijfel trekken. :)
Volgens mij kom je uit op een ET-waarde van 38 mm.
Ik zal vanavond wel even een schetsje posten waaruit dit moet blijken, ik word nu geacht te werken ;)

polopower 22-02-2005 10:35

Het klopt wat dennis zegt: Met 2cm extra buitenrand verlaag je je ET met 50% van 20mm= 10 mm Dus ET 33.

Daarna verhoog je je ET waarde weer met 50% van 10mm = 5mm dus ET 38

Allart-Ghetta 25-05-2005 11:08

Je mag/kan alleen ET waardes onderling vergelijken van velgen met dezelfde breedte, hoewel dit in het algemeen maar even vergeten wordt anders wordt het zo moeilijk.
Als je een velg breder maakt dan verschuift het midden dat moet iedereen met elkaar eens zijn. Als je dan het hart niet verplaatst wordt de ET waarde lager. Als je spacers plaatst verlaag je in principe ook de ET waarde (als je de spacers als deel van de velg ziet).

Tiki Madness 24-06-2005 14:27

ik denk dat Domenico het verschil tussen et waarde en backspacing door elkaar haalt.als je je velg aan de buitenkant verbreedt dan blijft de backspacing gelijk maar je et waarde verandert.Het rare is alleen dat er wat maatvoering betreft aan de binnenkant van je wiel niets verandert maw je wiel past nog steeds.alleen de waarde van je et verandert

Rutger 22-07-2005 20:09

hallo,

Passen onderstaande velgen onder een jetta 2? en zo ja, wat moet ik dan eventueel nog aanpassen?

2x 7J 16 ET 30
2x 8J 16 ET 36

Alvast bedankt!

Gr. Rutger

teknix 24-07-2005 15:13

Gaat passen zonder enige aanpassing.

LuNaTiK 30-07-2005 12:30

Quote:
Originally Posted by Rutger
hallo,

Passen onderstaande velgen onder een jetta 2? en zo ja, wat moet ik dan eventueel nog aanpassen?

2x 7J 16 ET 30
2x 8J 16 ET 36

Alvast bedankt!

Gr. Rutger


Dat moet lukken met originele ophanging... ik rij echter op 16x9J ET15, en dat kan niet zonder aanpassingen.

Fred 30-07-2005 13:15

Quote:
Originally Posted by sixpack
aha , ik ben er .
dat met de et heeft geholpen

maar dan dit : ik heb een 8J velg liggen ( dit is dus 8x 2.54 = 20.32 )
maar hij is ...... 21.5 cm ..... dus........ maw 8.5 j ( tussen de opstaande randen gemeten .

en om het af te maken : de 7 J velg (7x2.54 = 17.78 ) is idd 18 cm breed ......

dus vandaar dat ik er geen snars meer van snapte , de 8 j velg is gewoon een 8.5 j ! tsssss mathijs heeft dus iets bredere velgen dan gedacht .



Even voor de duidelijkheid: De J is de vorm van de velg rand.....en heeft niks met de breedte te maken, die word gewoon in inches aan gegeven

De J is tegenwoordig eigenlijk standaard voor tubeless banden, vroeger had je meer aanduidingen en was het zaak om goed op te letten dat het juiste type band op de juiste velg ging

oergolf 07-12-2005 22:23

Nu er toch een topic over is, :D

Weet iemand de afstanden van de aanligging van de velg van trommel of remschijf tot aan de wielkast rand van bv een golf 1,2,3. Van de voorkant en achterkant.

Als je die afstand weet dan kan je toch zo narekenen of je velg bij het inveren binnen in je wielkast valt of juist gaat raken? Of nog beter: je kan uitrekenen welke velgen zonder aanpassingen gaan passen.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

martinus83 14-03-2006 10:04

Quote:
Originally Posted by Waldorf
Geef even je bron door, want die heeft het toch echt verkeerd. Ik denk dat jij iets anders bedoelt dan dat wij begrijpen.
Zie me niet verkeerd, maar stel je nou voor dat je de velg aan de binnenkant 1 cm verbreedt, en 2 cm aan de buitenzijde. ALs je ET waarde 43 was wordt ze nu 33. De hartlijn is een cm naar buiten geschoven. Dus dat is geen vast gegeven.


Je etwaarde wordt 38 mm...
Verschil is 20-10= 10 mm meer naar buiten.
Je etwaarde wordt hierdoor 10/2=5 mm kleiner = 43-5=38 mm

Domenico..:

Wanneer je een velg hebt met een bepaalde breedte en et-waarde.
Je et waarde is dus het punt van montagevlak tot aan het midden van de gehele velgbreedte.
Wanneer je de velg in zn totaal breder maakt dan verschuift automatisch het midden van de velg.
Wanneer je de buitenrand breder maakt (zie plaatje in dit topic) gaat de middellijn meer naar buiten toe en komt deze dus dichter bij het montagevlak en wordt de et-waarde kleiner
Wanneer je de binnenrand breder maakt (zie plaatje in dit topic) gaat de middellijn meer naar binnen toe en gaat deze verder van het montagevlak af en wordt de et-waarde groter.

Het klopt inderdaad als je zegt dat de afstand van montagevlak (naaf) tot aan achterzijde velg (binnenrand) altijd hetzelfde blijft, dit is inderdaad zo als je je buitenrand verbreed (wat over het algemeen gedaan wordt).
Maar het is niet zo dat de afstand van montagevlak tot aan achterzijde velg je et-waarde bepaald.

En over die adapters, door en adapter breng je je velg inderdaad naar buiten, hiermee verKLEIN je je et-waarde in principe, dit omdat je het montage vlak dmv de adapter/spoorverbreder dichter naar het midden van de velg brengt.


All times are GMT +1. The time now is 00:46.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.