PDA

View Full Version : Startmotor draait te traag.


Zweiter
10-07-2008, 11:39
Zoals sommigen weten ben ik met mn 76'er sciroccootje bezig. Originele 1100cc'tje zit er inmiddels weer. Na een aantal startpogingen gaat de startmotor inmiddels wel weer rond maar veel te traag. Hij slaat dus niet aan. De accu is trouwens nieuw.
Wie weet wat het kan zijn?
Waar kan ik beginnen?
Ben niet zo'n held met stroom helaas...

Henk_Pigo
10-07-2008, 11:45
Zijn de kabels, verbindingen en massapunten verder goed?

Zweiter
10-07-2008, 11:56
voor zover ik het gisteren heb kunnen nalopen wel. accu is naar de kofferbak gegaan en daar is de massa goed. Massa van kokerbalk naar versnellingsbak ook OK. De startmotor krijgt zn massa via het blok. 12v, dmv een dikke laskabel naar voren rechtstreeks op de startmotor.

martin
10-07-2008, 12:31
als de accu naar de kofferbak is gegaan, dan zal je ook dikkere kabels nodig hebben ivm vermogensverlies.

Zweiter
10-07-2008, 14:37
ik heb (veel) dikkere laskabels gebruikt dan de normale 12v kabel

dekilo
10-07-2008, 14:41
Misschien is de accu toch leeg.

GerardMkIIVR6
10-07-2008, 14:45
Gewoon accu pakken dichtbij de startmotor zetten en er stroom op zetten draait ie dan nog traag dan ligt het aan de startmotor.

Melvin
10-07-2008, 16:38
Ja juist... zet de accu weer ff voorin en sluit hem aan en kijk wat er dan gebeurt :)

golf1tattoo
10-07-2008, 17:10
Het messing-busje, waar de as van de startmotor invalt tijdens het starten, kan ook versleten zijn. Dan krijg je dezelfde klacht.
Dat busje zit in de versnellingsbak voor de startmotor en kost maar een paar eurootjes.

Zweiter
10-07-2008, 20:41
Gewoon accu pakken dichtbij de startmotor zetten en er stroom op zetten draait ie dan nog traag dan ligt het aan de startmotor.

dit hebben we gedaan. het rare is dat we toen alleen een klik kregen en de startmotor niet rond ging. Voor de uitbouw konden we de motor gewoon starten met dezelfde startmotor(wel met behulp van een booster). dan kan hij nu (0km verder) toch niet versleten zijn?

de accu is goed, die is splinternieuw en slingert mn diesel zonder problemen aan.

bedankt voor alle hulp tot zover! ik wil het motortje horen spinnen :D

Zweiter
11-07-2008, 11:48
iemand? volgende stap zal wel het loshalen van de startmotor worden...

--daniel--
11-07-2008, 13:04
Als je de startmotor wilt testen moet je wel op beide contacten stroom zetten. 1 is namelijk voor het relais en de ander is voor de motor zelf.

Je kunt ook even controleren of de motor zelf wel lekker soepel rond gaat.

Het zou ook goed kunnen dat in de startmotor 1 van de 2 koolborstels niet goed het anker raakt (sleepring). Als namelijk maar 1 koolborstel raakt scheelt dat de helft. Misschien is er een kapot of versleten. Zitten achter in de startmotor dus even demonteren en uit elkaar halen.

Succes

Zweiter
14-07-2008, 20:51
iemand nog andere opties? woensdag gaat in ieder geval de startmotor uit elkaar, maar als er nog andere dingen zijn die ik in 1x even mee kan nemen dan hoor ik het graag.
hoe kan ik gemakkelijk testen of de motor wel soepel rond gaat? bougies eruit en dan handmatig draaien?

golf1tattoo
14-07-2008, 21:11
Ik had mn optie al vermeld, tis misschien moeilijk te geloven maar dat messing-busje was bij mij dus wel de oorzaak dat de startmotor niet snel genoeg draaide. Ik had toen alees al geprobeert (zelfs een andere startmotor) maar niets hielp. ;)

Zweiter
15-07-2008, 11:35
je optie wordt zeker meegenomen golf1tattoo, bedankt!

Zweiter
17-07-2008, 11:34
Gisteren de startmotor uit elkaar gehad en geen spannende dingen gezien.
Koolborsteltjes zijn nog helemaal ok. Het stof er uit geblazen en de as weer even een beetje in het vet. Niks bijzonders dus.

Wel ontdekt dat de ontsteking verkeerd gemonteerd zat waardoor de motor zwaar zou kunnen draaien. Na dit verholpen te hebben draait de motor wel soepeler maar naar mijn mening nog steeds te langzaam. Ik heb weer een aantal vragen:

- Moet je het nokkenastandwiel kunnen draaien met je blote handen als de bougies er uit zijn? Of is daar toch wel een dopsleutel voor nodig?
- Kan een verkeerde ontsteking ervoor zorgen dat hij moeilijk rond gaat? de carb ploft namelijk.
- Is dit toevallig een type startmotor die langzaam rond gaat?

Wie weet raad... bij voorbaat weer grote dank!

Marcski
17-07-2008, 15:55
staat je distributie wel helemaal goed op tijd?

PluRRie
17-07-2008, 16:51
Gaat motor soepel rond? Olie te dik? Distributie op tijd?

Hebben de kabels die je gebruikt niet teveel inwendige weerstand?

Haal je bougies dr eens uit start die dan wel soepel?

Zweiter
18-07-2008, 07:30
distributieriem is er niet af geweest. dit is van het blok af geweest: startmotor, dynamo, uitlaatspruitstuk, inlaatspruitstuk, carterpan, kleppendeksel, ontsteking en versn bak. olie is 10w40 geloof ik. zonder bougies gaat hij wel soepeler rond naar mijn mening, maar dat is logisch ivm compressie. Moet je het nokkenastandwiel kunnen draaien met je blote handen als de bougies er uit zijn? Of is daar toch wel een dopsleutel voor nodig? G**&^^*, het kreng moet gewoon lopen! :D

Tommy_cc_
18-07-2008, 15:04
probeer eens een volledige cyclus te maken (handmatig rond draaien) als dit gaat zonder dat bv de kleppen de zuigers raken kun je proberen hem aan te duwen/slepen.
ik denk zelf overigens bij de ontsteking moet zoeken, ik denk dat je die niet goed op tijd hebt staan.

ennee vers bakolie 10w40 lijkt me niet...

Zweiter
19-07-2008, 17:01
neeeeeeee, ouwe versn bak olie zit er nog in! motorolie 10w40. staat er inderdaad wat onduidelijk. maar door een verkeerde ontsteking kan hij inderdaad moeilijk rond gaan? distributie is er niet afgeweest en motor heeft probleemloos gelopen voor hij eruit ging.

Zweiter
22-07-2008, 10:27
iemand nog andere opties?

martiepartie
22-07-2008, 11:01
Heb je de startmotor al direct aangesloten? Dus zonder contactslot bekabeling?

als je backfires hebt, is de ontsteking niet goed getimed. Weet je ook zeker dat alle bougiekabels op de juiste plek zitten?

Zweiter
29-07-2008, 10:21
jieehaaaaa! fire in the hole!

oorzaken:
* slecht sluitende bougiekabel
* vaccuumvervroeger in de ontsteking zat vast (ook geen wonder na 16 jaar stilstaan)
* contactpuntjes zaten op elkaar

nu de boel afstellen. stationair blijft hij niet lopen, maar hij is in ieder geval vlot op toeren zonder te sputteren. bedankt allemaal voor de hulp!

Ritske
29-07-2008, 10:28
mooi dat er weer leven is :thumbup: