PDA

View Full Version : Getrokken? Mooi!, maar is dat wel veilig?


Vento Vice
06-01-2008, 18:11
Hallo forummers!

Ik zie de laatste tijd veel topics over 'getrokken bandjes'; vaak de vraag: hoe ziet deze-of-die maat eruit op die-en-die velg, maar wat IK me ondertussen afvraag:
Is het wel veilig, zo'n getrokken band?! Het is nooit de bedoeling van de fabrikanten geweest om banden zó te monteren...
(maar het staat wel mooi! :tongue: )

Dat ze er niet vanaf zullen schieten, daar ben ik niet zo bang voor; ze gaan er meestal al moeilijk op ook! :D
Waar ik meer aan zit te denken, zijn de krachten, die op de wangen van de banden komen. Het lijkt me dat de krachten heel anders verwerkt worden, als de wanden onder een hoek staan ('getrokken') of gewoon loodrecht op de velg/ straat.

Het is maar een gevoel, maar vertel eens wat jullie ervan denken/ weten!

(2e extra vraagje: wat is de J-maat en de ET-waarde van een standaard Golf IV Variant 16"-velg? Deze wil ik verbreden voor mijn Vento en mss wel getrokken bandjes erom heen... ;) )

golf3freak
06-01-2008, 18:19
Na mijn weten kan het geen kwaad, tenzij je te ver gaat! zijn wel foto,s van een getrokken band die uit mekaar was geknalt.

Vento Vice
06-01-2008, 18:24
Na mijn weten kan het geen kwaad, tenzij je te ver gaat! zijn wel foto,s van een getrokken band die uit mekaar was geknalt.
...onder het rijden, of bij het moeizame monteren?

Zweiter
06-01-2008, 18:26
is natuurlijk ook afhankelijk van de setup van de auto. Bij mij (heb een topic lopen over 175-50-13 op 8,5j) gaat het om een 1100cc, 800 kg wegende auto waar ca. 2000km p/jaar mee gereden wordt. Ik ben absoluut GEEN hardrijder en bochtengooier. Verder moet je goed op de bandendruk blijven letten.
Ik ben het met je eens, de banden zijn er waarschijnlijk niet voor gemaakt. Een kwestie van persoonlijke afweging.

Matheo
06-01-2008, 18:49
ik blijf toch altijd een beetje een bang gevoel houden bij extreem getrokken banden. heb er pas nog over zitten discuseren met een vriend van me (mauser35). en wij zijn allebij toch wel van mening dat het de wegligging niet echt ten goede kan komen. een gti op 165 banden lijkt me niet echt denderend. en ook omdat de band in een soort komvorm komt te liggen doordat de wangen zover naar buiten staan. tenminste dat idee hebben wij erbij, net of je de wanden van een kartonnen doos naar buiten duwt, dan gaat de bodem ook naar binnen. de krachten op een band zijn dan totaal anders als door de fabrikant bedoeld lijkt me.

jettaracing
06-01-2008, 20:23
Is altijd al een punt van discussie geweest ,maar het is wel zo dat sommige merken kan het beter bij dan andere merken !
Het is namelijk zo dat er wel banden gemaakt worden die dit gestretch wel aankunnen (tot aan een maximum natuurlijk!) ,en dit geen problemen opleverd (bijv ,een 215/40 op een 9j )
Maar als je extreem gaat ,zoals een 185/45 of een 175/50 om een 8,5 j ..... ga dan wel even bij jezelf te rade van hoe veilig het nog zal zijn !
Ook al rijd je maar 2000km per jaar ,één keer een goede scherpe uitwijkmaneuvre kan al fataal zijn ,als de band eraf loopt !
Getrokken is mooi ,maar wel tot een maximum ,is mijn mening.....

Het hangt ook van de velg af ,hoe die is opgebouwd ,en hoe de band op de 'humps' ligt (de verdikking op de velgrand ,die de band 'tegenhoud')
En van de stugheid van de band ,en hoe breed de wangen al staan als er geen lucht inzit .
Als de band nog los tussen de velgranden zit, als deze al om de velg is gemonteerd ,en er dan nog lucht in moet .......
,Sja dan neem je wel een risico ,a rijd ik zelf al jaren met getrokken banden ,en heb zelf (nog ) geen problemen gehad
Met 195/45 om 8,5 j ,en 215/40 om 9 j .

Tjaap
06-01-2008, 20:48
http://www.volksforum.com/albums/files/7/stretchgonebad.jpg

Vento Vice
06-01-2008, 20:53
:eek: :eek: :eek: (bovenstaande foto)

@ iedereen: vergeet m'n tweede vraag niet ;)

golf3freak
06-01-2008, 21:08
...onder het rijden, of bij het moeizame monteren?

onder het rijden goed op banden spanning letten

Tjaap
06-01-2008, 21:12
je kan tijdens het rijden beter op de weg letten..

MartinGT
06-01-2008, 21:35
Fabrikanten geven als het goed is specificaties af voor elke band, ook wat betreft de minimale en maximale velg breed, als je daarbinnen blijft zit je save.

Tjaap
06-01-2008, 21:57
http://www.mnaudi.com/mymnaudi/images/1014/P7050405.jpg
mooie stretch en niet te extreem, ik zie geen problemen

http://img211.imageshack.us/img211/7081/rikunopapa2006img450x60ap1.jpg
compleet idioot.. ziet er niet uit en kan me niet voorstellen dat het veilig is

hajee
06-01-2008, 22:24
die laatste foto.........
da's net een te dik wijf met een minirok...

Pedaalemmer
06-01-2008, 22:28
Inderdaad die laatste is echt geen porum!

golf3freak
07-01-2008, 01:56
Lijkt wel een vrachtwagenband? vond de eerste afbeelding toch mooier.

arosaboy
07-01-2008, 07:34
maar bij die foto met kapotte band staat niet wat ermee gedaan is dit vind ik ook vreemd

heb ook zo n band gehad was 40 km oud en een 205-40-17 op een 8j maar zat gewoon een fout in produktie

ik rijd zelf met 215-35-18 op 8,5j en 225-35-18 op een 10j en kan je wel vertellen dat ik er goed mee in de bochten knal maar heb nog nooit geen band gehad die eraf komt
je moet alleen wel zorgen dat ze inderdaad op druk blijven

Erik
07-01-2008, 08:20
http://i88.photobucket.com/albums/k167/thibautv/SP_A0113.jpg

http://i88.photobucket.com/albums/k167/thibautv/SP_A0112.jpg

Alhoewel ik denk dat sommige maten best kunnen zonder problemen maar dat de meeste het niet 'aandurven'. Afweging zit vaak ook in de combinatie van verlaging en type auto waar het misschien net wel of net niet gaat passen.
Wilde zelf ook 185-45 op 8.5j maar nadat ik dat eens nagemeten had werd duidelijk dat, dat zowiezo toch niet gaat passen met mijn originele wielranden waardoor aanpassen een pré is. Ga daarom toch maar voor 195-45. ;)

Larsv5
07-01-2008, 09:13
Vologens mij heeft 16 inch staal van VW ET 38 als ik metniet vergis...???

Anders gewwon even langs de dealer...

Suc6

Pedaalemmer
07-01-2008, 10:56
Heb zelf 205 op 8j en dat staat netjes getrokken, ik vind 195 te. Als ik een rotonde zie wil ik niet bang hoeven zijn of mijn bandjes dit wel gaan redden.

jasper16v
07-01-2008, 12:37
ik heb 185-45-15 op 8j liggen. ziet er netjes uit en je kan goed de bochten door. heb nergens last van. het ening probleem stoepranden die zijn wel erg gevaarlijk zo. haha

tiefflieger
07-01-2008, 19:28
Ik heb 195-45-15 op 8 en 9J.
Staat achter wel redelijk getrokken maar is nog goed te doen hoor.
Haakse bochten maak ik toch niet met de Jetta, hij gemaakt voor opa's dus zo rijd ik er ook mee...

Zweiter
08-01-2008, 08:26
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/1/9/d.jpg

dit zijn mijn 195-45-15 dunlops op 9j. de 185-45-15 nankangs zijn iets minder getrokken op 8j (geen duidelijke foto's van).

Erik
08-01-2008, 08:55
Ik heb 195-45-15 op 9J.Heb je wat foto's hiervan?

*EDIT*, Sander was je al voor :redface: :D

Vento Vice
08-01-2008, 11:22
...allemaal leuk, die foto's, maar het gaat om de vraag (+antwoord!) in post #1:
'Getrokken, is dat wel veilig?!' (Even erbij blijven, enthousiastelingen!!!)

MIJN THEORIE:
Ikzelf heb namelijk het idee, dat wanneer je een 'normaal gemonteerde' band zijdelings belast (meestal in een bocht), het loopvlak wel verplaatst, maar parallel blijft t.o.v. de on-belaste positie.
(beide wangen gaan onder eenzelfde hoek schuin staan)
Terwijl dit bij een 'getrokken' band als effect geeft, dat het loopvlak onder een hoek komt te staan t.o.v. de on-belaste positie.
(de ene wang gaat nòg schuiner staan, dan-ie al stond en de andere wang gaat juist rechter staan!)
*Kern van deze theorie is dat de wangen in principe niet vervormen en dus even hoog blijven.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/8/8/Getrokkenbandschema.JPG
Ik heb dit met bovenstaand schemaatje proberen duidelijk te maken.
(let niet op de kwaliteit; ff snel met 'paint', gedaan :D )
-het stelt vier dwarsdoorsneden van een velg met band voor...;
-links is 'normaal' on-belast èn belast; rechts is 'getrokken' on-belast èn belast;
-de pijltjes geven een zijdelingse belasting aan.

*Dit is natuurlijk pure theorie; een band is uiteraard wat flexibeler als in dit schema, maar toch...

Denk er eens even over na en geef dan jullie mening en/ of theorie; deze is van harte welkom :thumbup:

Zweiter
08-01-2008, 11:31
daar kun je toch geen concrete uitspraken over doen? ik neem niet aan dat er studies naar gedaan zijn, althans voor zover ik weet. Die foto van die kapot gereden band zegt -in mijn ogen- ook niks. Zo liggen ze ook zat langs de snelweg, ik neem niet aan dat dat allemaal getrokken bandjes zijn.

ik heb er persoonlijk geen problemen mee (wat niet zegt dat het veilig is).

Ferry24
08-01-2008, 11:35
nee maar iedereen roept ik rij rustig en maar 2000km per jaar met die auto. Maar ik denk dat veiligheid bij even uitwijken ook wel belangrijk is

Berserker
08-01-2008, 11:40
Ik heb me laatst nog getrokken en vond dat best veilig... :redface:

Maar ff serieus, te getrokken zal natuurlijk minder veilig zijn, dusja doe ermee wat je zelf wilt... De banden zijn voor bepaalde maten velgen gemaakt ga je daarbuiten dan zal de veiligheid afnemen, neem je dit risico of niet, daar gaat t om....

Vento Vice
08-01-2008, 12:14
Ik heb me laatst nog getrokken en vond dat best veilig... :redface: Oh ja? Met condoom gedaan? :screwy:

Berserker
08-01-2008, 12:18
Oh ja? Met condoom gedaan? :screwy:

Neuh ik had n helm op... :redface:

arosaboy
08-01-2008, 22:33
overigens lijkt het mij dat als je band goed op spanning staat hij nooit kan gaan rollen op je velg zoals op je tekening 4 op tekening 2 kan ik me dat meer voorstellen aangezien je dan veel wang hebt maar dit zal ook nooit veel zijn als je banden op de goeie spanning staat

dus daarom lijkt het mij niet onveiliger als een normale band maar dat is mijn menig en uit ervaring kan ik ook niet anders spreken als dat ik al redelijk gek gedaan heb met extreem getrokken banden en er nooit 1 is afgekomen

6n2boy
09-01-2008, 07:36
Als je bandendruk gewoon goed is is het net zo veilig als een normale band.

FireAndIce-GTD
10-01-2008, 19:50
Ik moet zeggen nog geen problemen mee gehad.. maar de wegliggine met getrokken banden is wel een stuk minder !!..

mijnes glijd enorm met nankangs getrokken heb dezelfde banden ook op normale 7j velgen gehad niet getrokken en toen had in een stuk meer grip

8 en 8,5 j met 185 45 15 :)... maar de banden slijten veel meer aan de buitenkanten.. ook hoef je maar ergens langs te gaan met je band en hij is zo stuk..

Kortom tis ruk om daily mee te rijen.. maar het staat wel super :D

jettaracing
11-01-2008, 18:43
Ik moet zeggen dat ik zeker géén problemen heb met wegligging met grtrokken banden ...alleen de rode jetta wil nog wel eens gaan schuiven met de 175/70x13 op 5,5 j ,en dat staat echt niet getrokken :D

Maar serieus ,ik heb meer dan genoeg grip ,en heb er ook wel nankangs onder zitten !
Zal ook voor een groot deel aan de uitlijning liggen denk ik .

richard-polo
12-01-2008, 13:23
Neuh ik had n helm op... :redface:


duitste helm zeker :screwy:

Lesley
13-01-2008, 13:16
Ik reed met mijn oude VR6 ook op 195/45 op 9J, no problemo

breadfan83
13-01-2008, 17:47
...allemaal leuk, die foto's, maar het gaat om de vraag (+antwoord!) in post #1:
'Getrokken, is dat wel veilig?!' (Even erbij blijven, enthousiastelingen!!!)

MIJN THEORIE:
Ikzelf heb namelijk het idee, dat wanneer je een 'normaal gemonteerde' band zijdelings belast (meestal in een bocht), het loopvlak wel verplaatst, maar parallel blijft t.o.v. de on-belaste positie.
(beide wangen gaan onder eenzelfde hoek schuin staan)
Terwijl dit bij een 'getrokken' band als effect geeft, dat het loopvlak onder een hoek komt te staan t.o.v. de on-belaste positie.
(de ene wang gaat nòg schuiner staan, dan-ie al stond en de andere wang gaat juist rechter staan!)
*Kern van deze theorie is dat de wangen in principe niet vervormen en dus even hoog blijven.
http://www.volksforum.com/albums/files/2/9/8/8/Getrokkenbandschema.JPG
Ik heb dit met bovenstaand schemaatje proberen duidelijk te maken.
(let niet op de kwaliteit; ff snel met 'paint', gedaan :D )
-het stelt vier dwarsdoorsneden van een velg met band voor...;
-links is 'normaal' on-belast èn belast; rechts is 'getrokken' on-belast èn belast;
-de pijltjes geven een zijdelingse belasting aan.

*Dit is natuurlijk pure theorie; een band is uiteraard wat flexibeler als in dit schema, maar toch...

Denk er eens even over na en geef dan jullie mening en/ of theorie; deze is van harte welkom :thumbup:


Je auto helt in zijn geheel ook over, waardoor de auto onder een hoek op het wegdek komt te staan, en dus de velgen en banden ook. Dit compenseert dus de hoek die de band met het wegdek zou maken ook weer volgens jouw theorie. ;)

Getrokken is veilig, in beperkte mate.
Het is niet voor niets dat extreem getrokken banden zo moeilijk op de velg gaan. Ze staan onder spanning en willen eigenlijk weer naar binnen trekken en van de hump af springen. Staan ze te veel getrokken of is je bochtenwerk te extreem, vliegt de zooi los.

Dit wil overigens niet zeggen dat dit met niet getrokken banden niet kan gebeuren.

Veilig ligt aan meer dingen dan ja of neen getrokken bandjes. ;)

Koele
16-01-2008, 22:03
Ik had onder m'n ouwe golfje 165-50 om 7j,staat wel lekker strak,veilig?jahwel,alleen grip heb je niet zo veel als met gewone banden,je glijd wat meer als je hard de bochten in gaat,ze knallen er niet zomaar af hoor,om mijn 8 en 8,5j verbrede staal had ik 195-40 14 rondom en dat stond ook lekker strak alleen weer glijden,nu heb ik men winterwieltjes onder de auto met 195 50 om 6,5 j,staat gewoon normaal zoals et eigenlijk hoort maar moet toch zeggen dan dat wel meer grip geeft,alleen het lijkt niet zo mooi vind ik!

owjah,pomp wel even beetje meer bar in je bandjes als je ze getrokken hebt,anders slijten ze raar af,bij mij toen iig wel,pomp er altijd 2,4 bar in zoon beetje :D

succes ermee!

Vento Vice
17-01-2008, 05:30
De meeste mensen hebben het over het 'eraf knallen' van de banden, ik bedoel meer:
Is het goed voor je wangen?

quote Breadfan: "Je auto helt in zijn geheel ook over, waardoor de auto onder een hoek op het wegdek komt te staan, en dus de velgen en banden ook. Dit compenseert dus de hoek die de band met het wegdek zou maken ook weer volgens jouw theorie."
Dat is waar, maar dan zouden 'gewone' bandjes niet veilig zijn...

Bedankt i.i.g. allemaal!

In het algemeen kunnen we zeggen: veilig genoeg, maar door het smallere loopvlak, minder grip

Berserker
17-01-2008, 09:42
Wat interesseren me mijn wangen?? Projectauto is niet voor dagelijks gebruik, dus levensduur van bepaalde dingen interesseren me niet zo erg, aangezien ik er toch maar weinig km's mee rij...

Jetta_1
17-01-2008, 09:51
Ik heb 185-35-17 op een 7,5j velg. Volgens mij is het wel veilig maar ik hou wel de bandenspanning goed in de gaten en een beetje rustig in de bochten.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/0/3/SP_A0177.jpg

Pedaalemmer
17-01-2008, 10:15
Je moet er ook van houden, Ik vind banden die strak op de velg staan, dus niet te getrokken maar ook niet te breed veel mooier. Maar dat is smaak.

Om op je topic titel door te gaan: Hoe meer getrokken de banden op de velg staan hoe onveiliger het is, meetbaar is dit niet. Het is belangrijk dat je tussen de bepaalde marges blijft.

Melvin
17-01-2008, 10:15
Ik kan me wel vinden in Vento-Vice...

De stalen ring die in je band verwerkt zit, die je band op z'n plek houd, zal altijd net zo strak zitten en altijd net zo hard zn best doen om de band op de velg te houden als het ware... getrokken of niet getrokken...

Te extreem is niet veilig omdat de banden ook een verticale kracht moeten kunnen verwerken, die je wangen normaal opvangen... Dat werkt bij een getrokken band natuurlijk iets minder en onder een hoek, dus in dat opzicht is het anders...

Kazzo
17-01-2008, 11:07
Had 165-40-16 om mijn 6j porsche c2`s liggen en 195-40-16 om mijn achterbanden leek mooi, maar je merkt het kwa weggedrag. Je moet natuurlijk wel altijd je druk lekker hoog houden dan kunnen ze het minste meegeven. Maar als ik door een bocht ging merkte je de achterbanden wel glijden vond ik.

Berserker
17-01-2008, 11:08
Tjah t ligt er maar net aan hoe getrokken ze zijn...

Belgisch getrokken, gewoon strak bandje, of met links getrokken..

Melvin
17-01-2008, 12:11
Met links trekken, trekt een beetje krom!

MMgolfnut1
17-01-2008, 19:52
Ik heb 185-35-17 op een 7,5j velg. Volgens mij is het wel veilig maar ik hou wel de bandenspanning goed in de gaten en een beetje rustig in de bochten.

http://www.volksforum.com/albums/files/2/6/0/3/SP_A0177.jpg

Dit ziet er super uit! Als ik m'n velgen hou dan komen deze banden zeker op de voorste velgen. Dit plaatje had ik net ff nodig :D

Beetlefreak
17-01-2008, 21:46
185-35-17 :eek: :eek:

JurgenEdition
19-01-2008, 12:06
Met links trekken, trekt een beetje krom!
Als je links bent valt het wel mee...... denk ik ;)

Lijkt mij dat bij getrokken banden je loopvlak kleiner word dus automatisch minder grip op het wegdek.
Je banden lopen niet zomaar van je velgen af.... moet je wel heel gek doen om dat voormekaar te krijgen.

golow
20-01-2008, 10:00
die laatste foto.........
da's net een te dik wijf met een minirok...


hahahaha :D :thumbup:

Melvin
20-01-2008, 12:09
@JurgenEdition: Je loopvlak kleiner? Het is niet zo dat je loopvlak ineens omvouwt en zijwang wordt.. :D

Lennart
20-01-2008, 12:18
http://www.cultivated.extra.hu/tagokoldal/gardony/gardony6.jpg

Lieuwe
20-01-2008, 14:10
Ik heb wel stretch gehad bij de BBS velgen, maar nu bij de Compomotive`s niet.

Gebruik de mk1 ook voor het betere bochtenwerk dus neem iig geen risico.

Vento Vice
20-01-2008, 19:17
@JurgenEdition: Je loopvlak kleiner? Het is niet zo dat je loopvlak ineens omvouwt en zijwang wordt.. :D

Dat wordt helemaal niet gezegd;
Het looplak van bijv. een getrokken 175 band is natuurlijk kleiner dan een normale 195 band; het loopvlak is smaller, dus is het contactoppervlak kleiner, dus heb je minder grip! Logisch...

Melvin
20-01-2008, 20:57
Het leek mij dat we niet appels met peren gingen vergelijke, dus nog steeds appels met elkaar..

dus een getrokken 175 heeft hetzelfde loopvlak als een niet-getrokken 175er ;)

Vento Vice
20-01-2008, 21:17
Het leek mij dat we niet appels met peren gingen vergelijke, dus nog steeds appels met elkaar..

dus een getrokken 175 heeft hetzelfde loopvlak als een niet-getrokken 175er ;)
Ja, ze hebben allebei dan dezelfde loopvlak-oppervlakte, ja
(cm² contact met de weg), breedte van het loopvlak is en blijft dan 175mm.

Getrokken of niet getrokken > wangen onder een hoek of rechtop; dat heeft geen invloed op die oppervlakte, hè!

clavani
26-01-2008, 00:07
ik had ook gewoon 195/45 op me 14" 8j wieltjes was echt dik en ik heb er zeker een jaar op gereden fulltime

tiefflieger
26-01-2008, 17:15
Mijn mening over getrokken banden is vanmiddag "iets" veranderd.
Vanmiddag op de A2 een klapband gehad met de (nieuwe !) 195-45-15 om 9J .
Elke vrijdag controleer ik de spanning, gisteren ook nog gedaan (2,5 bar) en vandaag dus kapot gereden...
Erg veel geluk want ik raakte in de slip en de vangrail kwam heeeel dicht bij !
Volgens de passerende ANWBer stond er te veel druk op de wang waardoor hij is doorgescheurd...

Black Devil
27-01-2008, 10:01
Wat is teveel druk? 2 bar, 3 bar?

2,5 bar is redelijk gangbaar, en 195-45-15 is niet al te gek op 9J.

tiefflieger
27-01-2008, 11:48
Nee volgens hem stonden de wangen te veel gestretcht waardoor ze zwakker worden.
Neem het ook wel met een korreltje zout want hij had zoiets ook nog nooit gezien en wist zeker dat je voor de apk ook niet met opgelaste velgen rond mag rijden !

In elk geval wat de reden ook was, ben er genoeg van geschrokken dus ik maak de set weer compleet en dan mogen ze weg.
Ga dus met een iets meer gangbare combi rijden binnenkort !

vwbullit
27-01-2008, 13:18
welk merk had je erop liggen?

tiefflieger
27-01-2008, 17:27
Uniroyal Rainsport.

Lieuwe
27-01-2008, 18:17
en 195-45-15 is niet al te gek op 9J.

Denk niet dat veel mensen die mening met je delen.

Ik iig niet. Paar jaar terug verklaarde iedereen je voor gek.

jettaracing
27-01-2008, 21:26
Denk niet dat veel mensen die mening met je delen.

Ik iig niet. Paar jaar terug verklaarde iedereen je voor gek.

Ik heb 195/45x15 op 8,5 j ,en ben niet bang dat er wat mee gebeurt .
Hangt waarschijnlijk ook erg van het merk band af denk ik !
Maar inderdaad ,als je de mensen dit een aantal jaren geleden vertelde ,dat je bredere velgen monteerde in smallere banden ....... :screwy: :D

peter88
31-01-2008, 18:35
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?p=526627#post526627

dit zijn de mijne met 235-40 dunlop sport .
vind het wel mooi staan, en niet te extreem ,gaat goed in de bochten ,tot zover ..
garage houder vind het maar niks , met keuring moet ik er ook paar standaard wielen onder leggen, omdat ze ook tever uitsteken , . en als ik me spoorverbreders eraf haal , komt de velg tegen me schokbreker / veren .

dus moet paar "keurings" wielen hebben .

RubenD
31-01-2008, 18:42
Bovenstaande wielen van Peter88:
http://farm3.static.flickr.com/2203/2221210462_3e28aa6652.jpg

peter88
31-01-2008, 18:44
Bovenstaande wielen van Peter88:
http://farm3.static.flickr.com/2203/2221210462_3e28aa6652.jpg









thnx , krijg het zelf niet voor elkaar . . :thumbup:

Black Devil
31-01-2008, 18:47
Denk niet dat veel mensen die mening met je delen.

Ik iig niet. Paar jaar terug verklaarde iedereen je voor gek.

Dat vind ik prima, daarvoor hebben we allen ook een mening.
Het is wel zo dat het ene merk de ander niet is terwijl het wel om dezelfde bandenmaat gaat.

Lieuwe
31-01-2008, 21:16
Daar heb je natuurlijk ook wel weer gelijk.

Verschil onderling is enorm bij die banden.

De Limburger
31-01-2008, 21:47
Ik merk niet echt een probleem met een getrokkenband.

met de polo die op een 13"velg van 8.5J een band had van eerst 195-45-13 en daarna 175-50-13 heb ik geen problemen gehad ik kon er gewoon hard mee door de bochten hoor, merkte niet echt verschil waren wel conti contactsport 2 banden.

Gr Ronnie

DUB
01-02-2008, 18:52
op de terugweg van worthersee..
heerlijk cruisend op de snelweg..
in de verte staat een corrado scheef op de weg..



zijn band was eraf gelopen en ergens tussen velg en schokbreker opgekronkeld.. :confused:


wat is een mooie bandmaat voor een 15 inch 10j velg? of is dit NIET het juiste topic hiervoor..

VW_Mannetje
01-02-2008, 19:53
Ik rij op 8,5j / 8j verbreed staal met 195-45-14.
Hou de druk meestal op 2.8 bar.

Heb deze set zo compleet gekocht en vind de banden waardeloos...De Falken banden zoeken te veel terwijl ik dat niet met mijn Borbets had.

Borbet T
8j ET15 / ET20 op 195-45-14 Dunlop SP9000



Heb afgelopen weekend wel een dikke schroef linksachter in m´n band gehad van het verbreed staal.
Ben heel rustig, hobbelend naar de garage gereden, bleek dat er nog maar 0.5bar in zat :S
Maar de band liep er niet af ofzo...

MartinGT
24-02-2008, 14:58
Here's a few guidelines from TÜV/tyre manufacturers on suitable wheel/tyre combinations:

175/50-13 Max 6-13
195/45-13 Max 8-13 with minimum 36 psi pressure on 8-13
185/50-14 Max 7-14
195/45-14 Max 8-14
205/45-14 Max 8,5-14
215/40-14 Max 9-14
225/40-14 Max 9-14 (except Toyo's who can be fitted to 10-14)
255/35-14 Max 10,5-14
195/45-15 Max 8-15 (bridgstone B530 is allowed on 8,5-15)
215/40-15 Max 9-15
215/45-15 Max 9-15
215/40-16 Max 9-16
215/35-16 Dunlop max 8,5-16 (used to be allowed on 9-16, but approval has been withdrawn, not sure about Conti)

:cool:

customizer
04-03-2008, 10:51
Ik heb 235 30 20 op een 10j velg liggen
Die liggen ook fijn getrokken op de velg

Oldskoolpolo
01-07-2010, 16:23
165/40/16 op een 7,5j velg rijdt ook lekker :)

sixpack
01-07-2010, 16:32
Heb gister even een 215/35/18 op een 9,5 J laten monteren om op de auto te passen,staat leuk,maar is wel te strak voor mijn "stance" :tongue:

Dus heb net 225/40/18 besteld (de 225/35/18 waren 100% duurder :eek: )
weer nexen waar ik veel plezier van heb gehad de laatste 5 jaar.

Richard
01-07-2010, 16:34
ik heb 225 40 18 op 10j achter en op 9J voor, perfect als je ook nog eens een rondje ring wil.. en hangt er vanaf welke banden je neemt peet.. mijn dunlop sportmaxx zijn vrijwel gelijk aan 215 35 in prijs.

http://www.volksforum.com/albums/files/5/4/1/12-05-2010143.JPG

Domi
01-07-2010, 16:37
Wat is een mooie maat op ATS CUP 7J ET28???

Ik twijfel nog tussen 185-45-15 of 195-45-15.
Ze mogen wel iets strak staan maar ik wil geen racefiets bandenlook :screwy: .

sixpack
01-07-2010, 16:40
ik heb 225 40 18 op 10j achter en op 9J voor, perfect als je ook nog eens een rondje ring wil.. en hangt er vanaf welke banden je neemt peet.. mijn dunlop sportmaxx zijn vrijwel gelijk aan 215 35 in prijs.


De Nexen Ries, de 225/35/18 zijn alleen van een lepu merk te krijgen rond de 200,- p.s.

Richard
01-07-2010, 16:43
ok.hangt ook van de auto af.. vind een 215 35 al snel iel.. soms mag een auto ook best wat rubber laten zien

sixpack
01-07-2010, 17:09
Voor op een bora Ries.....voor op een bora



:D

De Limburger
01-07-2010, 21:52
Stretch ligt eraan wat je mooi vind en wat je zelf veilig vind.

Ik heb dit geprobeert, maar toch maar van 165-45-15, op 8J naar 165-50-15 gegaan,
http://www.volksforum.com/albums/files/5/6/1/9/DSC_0005_187899.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/6/1/9/DSC_0003_428646.JPG

http://www.volksforum.com/albums/files/5/6/1/9/DSC_0001_101013.JPG

Dit is niet te doen.
165-45-15 op 8,5J.
http://www.volksforum.com/albums/files/5/6/1/9/DSC_0003_368100.JPG

Gr Ronnie

BIEZELWERKS
02-07-2010, 02:40
Had 165-40-16 om mijn 6j porsche c2`s liggen en 195-40-16 om mijn achterbanden leek mooi, maar je merkt het kwa weggedrag. Je moet natuurlijk wel altijd je druk lekker hoog houden dan kunnen ze het minste meegeven. Maar als ik door een bocht ging merkte je de achterbanden wel glijden vond ik.

@. Kazzo:
''Je moet natuurlijk wel altijd je druk lekker hoog houden dan kunnen ze het minste meegeven.''

Ja die is goed :shake:
Maar je vergeet 1 ding..,want dit moet iedere dag!!
Als je dat mij ook had verteld..
Inmiddels heb ik 2x alle banden opnieuw laten monteren+ventielen, en het
is nog steeds een DRAMA!

16inch. staal (7j) en de 165/40/16
IS NAAR MIJN ERVARING. ABSOLUUT NIET VEILIG :screwy:

Heb er een keer 200 mee gereden, toen de spanning weer gecontroleerd.
En als het NORMAAL is, dat alle banden dan 1bar leeglopen :eek:

arthur
02-07-2010, 10:40
Dat leeglopen klinkt mij raar in de oren.
Ik heb heel de winter op 8 en 8,5j staal gereden met 195/45/15.
Er was er ééntje lek, nadat die gelast was nooit problemen gehad.
Ook toen hij lekte gebeurde er niks band bleef dan op ca. 1 bar hangen en bleef netjes op de velg zitten.

Ik zou even je wiel eraf trekken en in een bak met water gooien.
Kan je makkelijke zien waar hij langs lekt ;)

jettaracing
02-07-2010, 11:09
Ik heb ook jaren gereden met 8,5 x 15 mat 195/45 , nooit problemen gehad !

En ik reed er dagelijks mee , en gebruikte de auto ook goed :thumbup:

flakfazer
02-07-2010, 18:44
*16inch. staal (7j) en de 165/40/16

*Ik heb heel de winter op 8 en 8,5j staal gereden met 195/45/15.


ik vind dit nog al een verschil. die 7 j staat natuurlijk veel meer getrokken

ik rij achter met 10 j en 215/40/17 tot nu toe geen problemen

jettaracing
02-07-2010, 21:07
165 op 7 j staat ong even getrokken als 195 op 8,5 j hoor ;)

Ik ken nog wel meer mensen die met 165 ers op 7 j rijden , hebben ook geen enkel probleem daarmee

Richard
02-07-2010, 21:13
Voor op een bora Ries.....voor op een bora



:D


oh ja.. :D

MMgolfnut1
02-07-2010, 21:34
Vriend van mij rijdt ook met 165-40 op 7J. Ze lopen echt continue leeg.....

Crosne
02-07-2010, 21:55
Ik heb ook met 165/40/16 op een 7J gereden, maar mijn Nankangs gaan gewoon in de bingo, zijn z.g.a.n. pak em beet 3000 km gerold. Het was het proberen waard, maar doe mij maar gewone banden.

joostvw
02-07-2010, 22:38
rij nu 195-45-15 op 8.5 en 9 Inch breed.
staat flink getrokken maar keihard.
dat leeglopen wat biezelwerks verteld, dan moet er wel iets mis zijn, anders kan het echt niet zomaar 1 bar leger gaan na een stukje rijden.
kan zijn dat de las niet helemaal afdicht. zou er wat kit in smeren.

BIEZELWERKS
03-07-2010, 01:40
rij nu 195-45-15 op 8.5 en 9 Inch breed.
staat flink getrokken maar keihard.
dat leeglopen wat biezelwerks verteld, dan moet er wel iets mis zijn, anders kan het echt niet zomaar 1 bar leger gaan na een stukje rijden.
kan zijn dat de las niet helemaal afdicht. zou er wat kit in smeren.


Welke las bedoel je? Mijn stalen velgen zijn niet verbreed, maar origineel 7j..,
het bedrijf waar ik ze opnieuw heb laten monteren, heeft ervaring met dit
en vertelde dat ze bij monteren van getrokken banden
een soort lijm gebruiken.
Dit moet ivm met leeglopen, dit heb ik laten doen incl ventielen.
Probleem niet opgelost, toen nogmaals opnieuw weer gemonteerd.

Heb dagen erbij, dat 1 of zelfs 2 minder dan 0,5 bar lucht hebben..! :mad:
Heb deze set gekocht, toen de banden 500km. oud waren. dus NIEUW!

En 1bar bij hoge snelheid (200km/u) levensgevaarlijk. :screwy:
Als je ook dan nog met een verlagingset rijdt.. :mad: :shake:

En ja ik gebruik mn mk2 ook goed en dagelijks,
in ongeveer 9 maand 10.000km. gereden. :rolleyes:

Renegade
04-07-2010, 13:58
Een soort lijm :rolleyes: klinkt een beetje als een grap, net zoals ze bij mij binnenbanden drin gestopt hadden toen ze de bandjes er niet om kregen :screwy:

Daarna naar een echte specialist geweest en die floepte de 195-45-14 zo om de 9", nooit meer problemen gehad met leeglopen of wat dan ook :thumbup: 1-2x per maand even de druk nakijken (scheelde meestal maar 0,1/0,2 bar).

Moet wel erbij zeggen, waren toyo t-1r dus geen honkie-tonkies.

Richard
04-07-2010, 14:01
toyo t1-r is ook een budget band maar goed ;) maar idd er word door elke bandenboer een lijm gebruikt bij gladde velgen en getrokken banden.. mijn velgen boer heeft zelfs 195 40 om 10 j gedaan..( luchtkanon en drie man) t kan, maar mooi? nee

GoAzBox
12-07-2010, 19:01
ik ben het met de topicstarter eens dat de banden hier niet op gemaakt zijn.

daarbij komt idd dat je een stuk meer wegligging hebt met de goede breedte en stoepranden minder hoeft te vrezen. snap wel dat mensen het mooi vonden maar persoonlijk zou ik het niet snel doen. het gaat vaak ook icm velgen met compleet verkeerde ET waardes, wat weer zonder van je wiellagers etc is.

idd persoonlijke afweging maar voor mij hoeft het niet. is meer show dan praktisch, doe maar maar praktisch!

grt Jasper

De Limburger
12-07-2010, 21:05
Die "lijm"wat gebruikt wordt is Beadsealer, dit is normaal voor velgen die flink beschadigd zijn of veel roest op de randen hebben in de terrein industrie,dit zorgt voor een luchtdichte afsluiting. Werkt perfect. Kan zelfs gebruikt worden als banden vet.
Gr Ronnie

BIEZELWERKS
12-07-2010, 23:00
Velgen zijn inmiddels nagekeken, en zijn netjes geen beschadigingen of roest.
Banden opnieuw gemonteerd met Beadsealer en nieuwe ventielen....,
geen verandering :confused: banden zijn ook niet lek..?

Er word wel duidelijk aangegeven door de bandenboer dat de bandjes eigenlijk te smal zijn en daarom niet goed aansluit op de velg d.w.z.
Band staat niet op het vlakke gedeelte dat op de velg aan moet sluiten.
maar staat schuin op de velg.
Weet niet helemaal hoe zo te omschrijven, maar tekening maakt duidelijk hoe mij dit is uitgelegd. Zal wel even opzoeken oke en plaats ik hem hier even. :thumbup:

Maar ook vreemd genoeg had de vorige eigenaar ''nergens last van''
dit geloof ik dus absoluut niet, mijn idee is dat ze hierom juist te koop waren!!
Bandjes waren 500km. oud. Vreemd! :screwy:

Maar welke spanning zou volgens jullie het best zijn, of wat is aan te raden..

GEENGTI
13-07-2010, 15:02
Vriend van mij rijdt ook met 165-40 op 7J. Ze lopen echt continue leeg.....

Had ik ook, elke 3 dagen op pompen..

Oldskoolpolo
31-07-2010, 12:39
Ik rij al een hele tijd met 165/40/16 op een 7,5j en heb nergens problemen mee.
Uiteraard is met zo'n band op zo'n velg wegligging ver te zoeken maar ze lopen niet leeg of wat dan ook......

BIEZELWERKS
31-07-2010, 20:25
http://i30.tinypic.com/wvnwcp.jpg
http://i29.tinypic.com/1zx376h.jpg

7 J X 16 INCH. NanKang 165/40/16 :mad:

Dit is ECHT iedere dag hetzelfde verhaal, om gek van te worden!!!! :screwy:
Wat mij nu is verteld, is dat als ik ze op 6,5j opel velg laat monteren.
Zal ik geen problemen meer hebben....? :confused:

Kan er anders niet achter komen wat hier het probleem is!!

Jel Golf 2 GTI
31-07-2010, 20:30
http://i30.tinypic.com/wvnwcp.jpg
http://i29.tinypic.com/1zx376h.jpg

7 J X 16 INCH. NanKang 165/40/16 :mad:

Dit is ECHT iedere dag hetzelfde verhaal, om gek van te worden!!!! :screwy:
Wat mij nu is verteld, is dat als ik ze op 6,5j opel velg laat monteren.
Zal ik geen problemen meer hebben....? :confused:

Kan er anders niet achter komen wat hier het probleem is!!

Al eens gekeken of je staal niet ergens lekt ipv je band??

Als dit iedere dag zo ie dan klopt er iets niet he.

PS op de 2de foto mis je een bout in je wiel :D

edit: zie nu pas je post hierboven, mss een sproberen met een ander merk banden??

jones
31-07-2010, 20:49
als je banden zo hard leeg lopen moet het te vinden zijn.
hard oppompen en in zn geheel onder water houden.
de meeste bandenzaken hebben een bak waar ie in zn geheel in kan.
dan zie je meestal zelfs de allerkleinste lekkages.