PDA

View Full Version : aanschaf jetta


ruben
01-07-2004, 18:27
Hallo!

heb me gisteren een vw jetta 1.3 automatic van februari 1980 aangeschaft. Biijna wegenbelasting vrij dus. Hij oogt goed. Heeft zels bij de APK keuring een steekproef van de rdw doorstaan. Bodem is hard en verder de bekende plekken: een bij het raamrubber en 2 op weerzijden van voorspatborden. Het gaat mijn daily car worden en daar ik student ben, ben ik niet van plan meer dan het hoog nodige aan plaatwerk te doen. Maar wel een motorische verandering; diesel of gas. Rijdt nu een caddy I 1.6 diesel en heb daar wel goede ervaringen mee. Het inbouwen van een diesel lijkt mij wel een optie maar ook gas overweeg ik gezien de stijgende dieselprijzen. Kan iemand mij daar wat meer over vertellen. Ik geloof dat je een specifiek voor het model bestaande vergasser(?) of verdamper(?) moet hebben en de rest niet echt model specifiek is. Wie weet waar je zo een verdamper/vergasser krijgen kan en wat dat kosten gaat. En hoe de inbouw in zijn werk gaat?
Daarnaast vroeg ik me af of er iemand een stalling weet waar ik mijn auto geschorst kan stallen tot het wegenbelasting vrije feest begint. Liefst omgeving utrecht :rolleyes:
Het zijn een hoop vragen maar ik hoop dat er iemand een antwoord heeft. In ieder geval alvast bedankt.

Groeten,

Ruben

-

Tommy
01-07-2004, 19:01
heeft alleen een schroefset en velgen nodig.... :p ;)

ruben
02-07-2004, 14:01
heeft alleen een schroefset en velgen nodig.... :p ;)
Zal er idd wel vet uitzien maar first things first!

Tommy
03-07-2004, 13:19
Diesel er in hangen is APK afkeur, tenzij je em laat herkeuren bij de RDW...

Voor gas moet je iig een injectie motor hebben... geen idee wat jij hebt, een 1300 automaat?? vreemde combi. geen 1500/1600? zijn beide carburateur motoren.. toch? Voor gas moet je iig een ander motorblok nemen dan... (injectie)

rijd je trouwens zoveel dat diesel en gas uitkunnen? en ten 2e.. inbouwen van gas lukt je zelf niet neem ik aan... en een dieselmotor lijkt me ook niet zomaar wat... Dus gaat behoorlijk kosten

kortom: als je al wat zuiniger zou willen rijden, moet je gewoon een 1300/1400 injectie blokje zoeken denk ik... moet er zo in gehangen kunnen worden voor zover ik altijd heb begrepen...(wel gekloot met inpassen van de kabelboom, maar oke)

ruben
03-07-2004, 14:53
hoi!

ik was ook van plan om er mee naar de RDW te gaan om de nieuwe motorisatie te laten keuren. De kosten hiervoor zijn 40 euro. Er hoeft bij mij namelijk geen roetmeting te worden gedaan omdat tegen de tijd dat ik de keuring wil laten doen de auto 25 jaar oud is. Omdat de auto dan 25 jaar oud is, is ie wegenbelasting vrij en dus ook wegenbelasting vrij voor diesel en dan kan het er dus zeker wel uit! De ombouw wil ik bij een dhz (doe het zelf) garage gaan doen.
Ik wist trouwens niet dat je voor gas een injectiesysteem nodig had. Daarvoor bedankt!

Gr,

Ruben

Mark1
03-07-2004, 15:41
Waarom zou er dan een injectie-motor in moeten zitten voor LPG ?

Cabby 82 TDi
03-07-2004, 17:25
Er hoeft bij mij namelijk geen roetmeting te worden gedaan omdat tegen de tijd dat ik de keuring wil laten doen de auto 25 jaar oud is. Omdat de auto dan 25 jaar oud is, is ie wegenbelasting vrij en dus ook wegenbelasting vrij voor diesel en dan kan het er dus zeker wel uit!

Waarom hoef je geen Roetmeting te doen ? APK blijft gewoon doorgaan na 25 jaar hoor.

ruben
03-07-2004, 20:37
Waarom hoef je geen Roetmeting te doen ? APK blijft gewoon doorgaan na 25 jaar hoor.
KLopt dat de APK doorgaat maar de roetmeting mag niet worden uitgevoerd bij een oldtimer. Heb het van de week nog ff gecheckt bij de RDW. Wel zo relaxed voor je distributieriem dus.

Daarnaast ik heb trouwens een JB motor wat volgens mij een 1499 cc of zoiets zou moeten zijn. Maar op het blok zelf staat 1,6 H iemand enig idee hoe dat zit?
Wat ik jou trouwens nog ff wil vragen Cabby 82 TDI hoe jij het zelf opgelost had met je zekeringkast. Ik denk dat je die bij een GTD ombouw helemaal moet omzetten toch? Het verschil is waarschijnlijk meer dan alleen een gloeirelais?

Gr,

Ruben

Nyts
04-07-2004, 18:59
JB is een 1,5 liter motor. Een zogenaamde korte slag motor.

En die herkeuring kost zeker weten maar 40 euro? Klinkt een beetje goedkoop.

MauSeR35
04-07-2004, 22:23
Als het alleen de keuring van de gasinstal is moet dat toch wel kunnen voor 40 euro? lijkt mij duur zat al. en dat van die injectie motor snap ik ook nie helemaal, er rijden heel veel klassiekers op lpg en dat zijn toch echt heel vaak carburatiemotoren hoor. je moet voor het gassysteem toch nog een verdamper op/on bouwen dus met de carbs of injectie heb je niet eens zoveel te maken volgens mij bij een oude auto zonder motormanagement

Mark1
05-07-2004, 08:34
Bij een injectie-systeem ben je een "LPG-Computer" nodig ( En die moet ook nog specifiek voor jouw type injectie systeem zijn ! ) die er tijdens het rijden op LPG het injectie gedeelte uitschakelt en de benzine computer wijs maakt dat alles koek en ei is en dus wel de ontsteking enz. regelt.
Bij carbs is dit simpeler en goedkoper.

sjampoo
05-07-2004, 08:52
Oh god,..
waar gaat dit nou weer helemaal over?!!!

hier en daar slaan de mensen de plank weer finaal mis..

-vw jetta 1.3 automatic- => 1300 automaat: yeah sure: Dat / Moet gewoon minimaal een 1500 zijn..

-Voor gas moet je iig een ander motorblok nemen dan... (injectie)- => Gas alleen indien injectie: Yeah Sure! Met een carb is het zoveel makkelijker gas aan te leggen, dat het bijna grappig is om te suggereren dat je een injectie motor nodig hebt om op gas te kunnen rijden.

nieuwe motorisatie te laten keuren. De kosten hiervoor zijn 40 euro.- De laaste keer (2 maanden terug) vroegen ze er 45 euri voor. OF de prijs is zeer recentelijk gedaald, of het is gewoon 45 euri.

-Omdat de auto dan 25 jaar oud is, is ie wegenbelasting vrij => Elke auto in nederland is wegenbelasting vrij. Die is namelijk een jaar of 10 geleden al afgeschaft. 't gaat nu om de houderschapsbelasting. Vanaf 25 jaar krijg je vrijstelling van de houderschapsbelasting

ruben
05-07-2004, 11:17
Hoi!

hier het meeltje van de RDW over oldtimer engineswap.

RE:benzine naar diesel [#146177]

Geachte,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Uw informatie klopt. Een roetmeting is niet van toepassing.
De kosten voor een wijziging motor bedragen 40 Euro.

Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW


De informatie in dit E-mail bericht is uitsluitend bestemd voor de
geadresseerde. Als u deze E-mail onterecht heeft ontvangen, wilt u dan zo
vriendelijk zijn om de afzender te waarschuwen en de gegevens te verwijderen.

Grtz,

Ruben

Cabby 82 TDi
05-07-2004, 21:52
Weer iets geleerd. Dat wist ik echt niet... nog 3 jaar wachten voor de mijne.

Je hoeft in theorie niet meer over te zetten voor een GTD. De aansluitingen op de kast zijn gelijk. Alleen een gloeirelais erbij en je bent klaar.
Je hebt natuurlijk dan geen gloeilampje, maar je hoort het relais duidelijk af slaan.
Ik heb bij mij de kast vervangen omdat het een nieuwere was, maar de kode is gelijk.... een G als ik me niet vergis. Zou ik nog eens na moeten kijken.
Je moet natuurlijk wel de kabelboom naar voren toe vervangen....

Sorry voor de late reactie.

ruben
06-07-2004, 11:13
Weer iets geleerd. Dat wist ik echt niet... nog 3 jaar wachten voor de mijne.

Je hoeft in theorie niet meer over te zetten voor een GTD. De aansluitingen op de kast zijn gelijk. Alleen een gloeirelais erbij en je bent klaar.
Je hebt natuurlijk dan geen gloeilampje, maar je hoort het relais duidelijk af slaan.
Ik heb bij mij de kast vervangen omdat het een nieuwere was, maar de kode is gelijk.... een G als ik me niet vergis. Zou ik nog eens na moeten kijken.
Je moet natuurlijk wel de kabelboom naar voren toe vervangen....

Sorry voor de late reactie.

Geeft nix!

Ik heb mijn zekeringkast van mijn jetta eens bekeken en er zijn nog maar twee lege plekken over waar een relais in past. Een waar in principe de vorm overeen komt met die van een gloeirelais dat ik nog had liggen maar de nummers erbij zijn anders. De nummers die op de kast staan lopen van 11 t/m 15 bij die plek geloof ik. Terwijl volgens mijn vraagbaak de nummers anders zijn. Daarbij heeft mijn zekeringkast maar 15 zekeringen terwijl die van mijn caddy 1 1.6 diesel er 22 heeft. Stomme is dat ik geen instructieboekje bij die jetta heb zodat ik niet weet welke zekering wat is. Misschien dat er mensen zijn op dit forum die dat weten.
Daarbij vroeg ik me af of ik mijn tank zou moeten vervangen. Ik heb immers retourleidingen. Ik weet trouwens niet of er bij de JB motor er een opvoerpomp in de tank zit anders gaf dit problemen met diesel ofzoiets?
Ik hoor het wel!

Groetjes,

Ruben

Caddy-Daddy
06-07-2004, 12:57
De gloeirelais is dacht ik de 2e relais in het bovenste rijtje..

Tank hoef je denk ik ook niet vervangen. Opvoerpompje kan geen kwaad maar volgens mij heb je die er niet op zitten. Correct me if I'm wrong.

ruben
06-07-2004, 14:46
De gloeirelais is dacht ik de 2e relais in het bovenste rijtje..

Tank hoef je denk ik ook niet vervangen. Opvoerpompje kan geen kwaad maar volgens mij heb je die er niet op zitten. Correct me if I'm wrong.

Hee jij hier :biggrin: :biggrin: ?

Ik zal 't eens ff checken van dat relais. Vanaf bestuurderszijde of andere zijde gerekend?

Caddy-Daddy
06-07-2004, 16:17
Hehehe Ruben ik ben omnipresent...

Tommy
07-07-2004, 17:33
sorry voor de foute info kwa injectie....

MIJN WELGEMEENDE EXCUSES! vooral aan stampoo...

Allart-Ghetta
08-07-2004, 13:00
1751 posts met onzin, weer een record.
Als je er geen verstand van hebt hou dan je mond.
Motorombouw of gasinbouw niet zelf te doen? Laat me niet lachen.

Tommy
08-07-2004, 16:54
1751 posts met onzin, weer een record.
Als je er geen verstand van hebt hou dan je mond.
Motorombouw of gasinbouw niet zelf te doen? Laat me niet lachen.

En ik heb van jou werkelijk nog nooit wat anders gehoord dan gezeik en afgekraak op reacties... Beetje trieste reacties van je, maar je hebt natuurlijk wel gelijk, ik lever een bijdrage van nop. Ik zal me dan verder voortaan ook afzijdig houden. En alleen nog letten op reacties van anderen, en waarmogelijk mensen op hun nummer zetten.

Tot op een gezellige meeting, lijkt me erg leuk.... NOT :)

Tommy
08-07-2004, 16:56
Ow, en graag en heldere uitleg hoe aan de slag te gaan met gasombouw... dat ik fout zat... oke...

Vertel jij met je grote kennis dan eens hoe het wel moet.. en reageer dan niet alleen op een reply van mij... Ook een beetje overbodig terwijl ik zelf al toegaf fout te zitten heh.

houd jij eens niet je grote mond. ;)

uitleg van Allart:

ruben
09-07-2004, 19:38
Hallo!

ik ben inderdaad ook wel nieuwsgierig hoe zo een gasinbouw in zijn werk gaat en of je daar BV een tweedehands gasstelletje voor gebruiken kan. Ik weet dat ze bij de RDW niet kinderachtig zijn dus vandaar. En hoe zit het nu met zo een verdamper/vergasser?

Ik ben benieuwd!

Ruben

Allart-Ghetta
12-07-2004, 10:46
Bijna te simpel om uit te leggen:
Kijk bij de auto waar je de installatie uit sloopt hoe alles vastzit en werkt, haal alles los en bouw het net zo in je eigen auto. Je moet alleen een ander gasstuk kopen/maken dat op jouw carburateur past.

Oftewel:
-schroef de gastank zelf achterin of onder je wagen.
-boor een gat ergens in je achterscherm/achterpaneel/bumper om de vulaansluiting te monteten.
-boor nog een gat in je bodem en leidt hier de koperen gasleiding (net zoietsa als remleiding alleen dan dikker) door dit gat naar onder de bodem van de wagen. Zet de leiding met klemmetjes vast totdat je bij de motorruimte uitgekomen bent.
-schroef de verdamper (weer gaten!! in de wagen, kutgaszooi) tegen het binnenscherm aan de kant waar je ruimte hebt (meestal niet de kant waar de accu zit).
-sluit de gasleiding aan op de verdamper, alsmede een aanvoer en retourslang waar koelvloeistof doorheen zal gaan stromen. Dus je moet ergens een koelslang doorsnijden om de verdamper te kunnen verwarmen.
-uit de verdamper komt een slang met een instelbare weerstand die je naar je gasstuk leidt, welke je weer op de carburateur schroeft.
-verder nog even wat bedrading aanleggen, een electromagnetische afsluiter in je brandstofslang en een knopje in de wagen om tussen benzine en gas te schakelen.

Tommy
12-07-2004, 10:49
eitje dus... ;)

ruben
12-07-2004, 13:10
Super Allart!

heb je misschien ook nog een tip waar je dat stuk bij de carbarateur een btj cheapo krijgen kan voor een 1.5? En waar controleren ze bij de RDW dan zo streng op?

Groeten!