PDA

View Full Version : Geen spanning op brandstofpomp


VR6GTC
15-08-2013, 17:58
Sinds enkele dagen start mijn auto (Golf mk4 1.8t 20v) slecht. De auto start wel maar slaat niet aan. Probleem: de brandstofpomp hoor ik niet aanslaan.
Na een aantal keer (+-20x) contact aan uit hoor je hem eindelijk zoemen en start de auto weer. Brandstofpomprelais (relais 167) vervangen, helaas geen verandering.

Sinds vanmorgen loopt de auto echt beroerd als hij eenmaal aan is geslagen, iets gas en hij valt meteen uit met getik achter de tellerunit. De auto weer aangezet en dan doet hij het even waarna hij vervolgens aan het eind van de straat weer uitvalt met het bekende getik achter de tellerunit. Ik heb hem vervolgens een paar keer gestart, stukjes gereden en toen deed hij het weer. Hij liep wel erg onregelmatig stationair (tussen de 500 en 900 toeren). Toch naar me werk gereden.

Na werk startte hij weer niet waardoor ik een spanningsmeter erop heb gezet. Conclusie: geen stroom op de pomp.

Ik zat zelf te denken aan de ontvanger van me sleutel welke bij het contactslot zit, alleen zie ik het lampje met het autootje en sleuteltje niet oplichten.

Hebben jullie enig idee wat het kan zijn?

Thanks alvast voor de hulp!

MK2-VRT
15-08-2013, 18:19
Brand het lampje van het autotje wel als je het contact aan aanzet ? Zo nee, dan zullen ze het lampje wel eruit hebben gehaald of iets erin hebben gedrukt achter de folie.

Maar buiten dat zou hij alsnog moeten aanslaan als je een probleem met de leesring of transponder zou hebben, dan slaat hij aan en na 1 sec weer uit.

Als je geen spanning op de pomp meet, en hij dus niet aanslaat, zie je dan wel de toerenteller uit de hoek komen tijdens het starten ? Zo nee, dan zal hij ook niet vonken en kan de bdp sensor het probleem zijn, maar omdat je over ratelen achter de teller praat lijkt het wel alsof de spanning daar weg valt, kan een slecht contact zijn, maak accupolen en klemmen eens schoon of loop ze na.

Contactblokje achterop contactslot kan ook nog het probleem zijn.

Wat je ook zou kunnen doen is hem even uitlezen en eventueel de foutcodes hier plaatsen.

VR6GTC
15-08-2013, 18:29
Bedankt voor je reactie MK2-VRT.

Het lampje van het autootje gaat wel aan bij het aanzetten van het contact maar gaat netjes weer uit. Startonderbreker kan ik dan denk ik uitsluiten...

Auto is uitgelezen, geen storingen te zien.

De toerenteller zie ik inderdaad af en toe wel uit de hoek komen bij het aanzetten van het contact, zonder dat ik de auto start. De accupolen heb ik gecontroleerd, zitten goed vast en zijn bijna nieuw dus niet vuil (accu ook achterin geplaatst ivm ombouw motorruimte)

Wat voor contactblokje zit er achter het contactslot? Zou deze sporadisch slecht contact maken denk je?

VR6GTC
16-08-2013, 08:14
Vanmorgen de motormanagement zekeringen nagemeten welke geen stroom krijgen, dit zijn zekering 29, 32 en 34. Iemand enig idee waar deze zekeringen voor dienen?

MK2-VRT
16-08-2013, 09:10
Allemaal voor je motormanagment..

Zet maar een nieuwe zekering in 29, dan loopt hij weer! Dit is de geschakelde + voor je ecu..

Blijft deze zekering kapot gaan, controleer dan je bobine's maar! Deze worden ook gevoed via dezelfde kabel en zekering, dan controleren op kortsluiting.

Zekering 32 is de voeding voor de verstuivers ( spanning ) en 34 staat er ook mee in verbinding.

VR6GTC
16-08-2013, 10:11
De zekering 29 is gewoon (op het oog) in orde en ik neem aan dat als deze kapot is hij het helemaal niet meer doet? Ook niet na 20x contact aan en uit....

Ik heb natuurlijk geen verstuivers maar injectoren, ik neem aan dat je dat bedoelt...

powah
16-08-2013, 10:15
Ik dacht dat het brandstofpomp relais van een golf 4 1.8T relais 409 was?

MK2-VRT
16-08-2013, 10:41
Ja logisch injectoren, schreef per ongeluk verstuiver!

Maar als je op zekering 29 geen spanning meet, dus op 1 punt, dan is toch de zekering slecht, meet je helemaal geen spanning op beide contacten met contact aan! Dan kan het contactblokje kapot zijn, de voeding naar deze zekering komt namelijk rechtstreeks van het contactslot, gaat dus van contactblokje o.a. naar zekering 29, vanaf daar naar de ECU en je brandstofpomp relai.

Controleer dit eerst maar eens, dan kom je snel achter het probleem.

Wat je ook kan proberen is om een + rechtstreeks op deze zekering te zetten, dus op 29 waar je nu geen spanning op hebt, zet wel een 10Amp zekering tussen deze kabel voor te testen, als hij meteen kapot gaat zit er ergens een sluiting in, blijft hij heel, dan kan het contactblokje slecht zijn, en als hij heel blijft zou de motor ook moeten lopen.

Brandstofpomp relai heeft idd nr 409

VR6GTC
16-08-2013, 12:31
Er komt wel spanning op zekering 29, alleen pas na 20x het contact aan en uit te hebben gedaan. Als je de pomp eenmaal hoort inschakelen staat er wel weer spanning op deze zekeringen...

Heb de dealer ook even gebeld, deze geven aan dat het relais 167 is en dat er maar 1 relais voor je brandstofpomp is... Dus niet 409...
Kreeg ook de tip om de metalen stripjes bij de zekeringen op de accu te controleren, deze scheuren wel eens en maken dan slecht contact (als de motorruimte koud is)

Even checken dus!

powah
16-08-2013, 12:38
Ik ging ook een nieuw brandstofpomp relais kopen voor een 1.8T AGU uit 99. Brandstofpomp relais 409 kreeg ik toen mee.

http://web.mit.edu/dennis/www/vw/relays.html

MK2-VRT
16-08-2013, 12:56
Ligt een beetje aan je chassis nr, sommige hebben 409 en de andere 167.

1 zekering bovenop de accu is ook voor de voeding, dus het metalen 110 amp stripje, zeg maar de 2e van rechts geteld ( waar ook de 3 steekzekeringen zitten ), de rest is voor de abs, fans en dynamo.

VR6GTC
16-08-2013, 13:49
Zoiets dacht ik al, of 167 of 409.

Oke thanks, ga ik naar deze kijken..

Hou jullie op de hoogte

VR6GTC
30-08-2013, 07:15
Helaas is het probleem nog steeds niet opgelost.

Het dikke blauwe draad onder relais 167 geeft geen spanning, deze loopt naar de zekeringkast toe.

Weet iemand waar de voeding op dit blauwe draad vandaan moet komen?

Polo1w
31-08-2013, 08:44
Ik vind t eigenlijk wel echt een contactblokje verhaal. Zoveel werk is t niet om een nieue te monteren, dingen kosten ook niks, ik zou dat eerst een proberen.

VR6GTC
13-09-2013, 11:12
Even een update:

Eindelijk gaf hij een storing aan in het systeem namelijk de G28 krukassensor, ik dacht heel even er makkelijk vanaf te komen... Sensor vervangen en meteen starten en lopen! Helaas was dit voor korte duur, vanmorgen,na een nachtje slapen, weer niet aanslaan.

Ik krijg ook geen massa op de brandstofrelais..

@polo1w: Ik krijg op alle draden bij het contactslot zowel plus als massa... ook het lampje van het autootje met sleutel dimt gewoon...

Is er nog iemand die mij op de goede weg kan leiden? Iemand die weet waar de relais de massa vandaan moet krijgen? Of weet waar ik nu het beste kan zoeken?

Alvast bedankt.

VR6GTC
13-09-2013, 18:52
Ik kreeg zojuist de tip dat het wellicht ook de onstekingsmodule kan zijn... Uiteraard meteen even gemeten en ik meet op 1 stekker spanning op alle 4 de draden en aan de andere kant niks, zowel niet op de stekker als op de module... Zou deze nu stuk zijn?

MK2-VRT
14-09-2013, 09:16
Het lampje van het autootje met sleutel moet even aangaan en weer uitgaan..Je kunt ook kijken of de immo aan of uitstaat, even kijken wat je in meetwaardeblok ziet, 01-motor, 10-adaptation, groep 91..Dit zal wel een 4 zijn.

Je brandstofpomp relai word door de ecu aangestuurd..Die dikke 4mm blauwe kabel komt van je brandstofpomp af, en zit op schroefverbinding 87F.

Ontstekingsmodule denk ik niet, als die kapot gaan gaat hij meestal op 3 cilinders lopen.

VR6GTC
16-09-2013, 14:42
Bedankt weer voor je reactie MK2-VRT maar hier raak ik je even kwijt: Je kunt ook kijken of de immo aan of uitstaat, even kijken wat je in meetwaardeblok ziet, 01-motor, 10-adaptation, groep 91..Dit zal wel een 4 zijn.

Lampje van het autootje met sleutel gaat even aan en dan weer uit.

Wat mij ook opvalt is dat:

- de injectoren geen geluid maken
- de auto (waarschijnlijk) niet vonkt
- Hoge weerstand in de massa van de brandstofpomp (rond de 30.00)
- bij nat en koud weer de auto nog slechter start (als de zon even op de auto staat doet hij het 8 van de 10 keer)

Alle massapunten in de motorruimte al schoon geborsteld en nagemeten, deze lijken allemaal in orde.

VR6GTC
02-10-2013, 08:19
Mijn vermoedens gingen uit naar mijn ECU dus vorige week contact opgenomen met TVS Engineering om advies te vragen aangezien zij de software volledig geschreven hebben. Gevraagd wat voor gevolgen het heeft voor de software als ik de ECU aanbiedt ter controle/reparatie bij een reparateur.

Aangezien service tegenwoordig vaak ver te zoeken is verbaasde mij ook direct het positieve antwoord van TVS Engineering. Ze wilden kosteloos voor mij de computer controleren en een eventuele kleine reparatie zou ook kosteloos zijn. Welk bedrijf biedt dit tegenwoordig nog aan?!! Dus ik volledig tevreden de computer opgestuurd naar TVS. De volgende dag werd ik direct na aflevering van het pakket gebeld dat ze de ECU in goede orde hadden ontvangen en er direct naar gingen kijken.. TOP!
1 uur later werd ik weer gebeld met het bericht dat ze alles hebben nagelopen en de chip iets uit zijn voetje zat. Dit voetje was overigens niet door TVS geplaatst maar door een andere tuner welke mijn auto niet heeft kunnen afstellen. Ze hebben de chip opnieuw vastgezet en de ECU weer ingepakt en opgestuurd.

Een dag later kreeg ik de ECU weer binnen, alle goede hoop verzamelt en de ECU geplaatst. Starten en lopen! De auto start weer als nieuw en geen enkel probleem meer ondervonden! Ben weer erg blij dat me trouwe Golfje me weer van dienst kan zijn en erg tevreden over TVS Engineering en de service die zij bieden. Een dikke duim voor TVS Engineering!!

Jullie ook allemaal bedankt voor de hulp en dit topic mag wat mij betreft op slot.

Christiaan
02-10-2013, 09:48
Top! Ook fijn dat je even laat horen dat, en hoe het opgelost is!